Belevenissen 30 november- 2 december 2016 - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Ingrid Hagen-Marck - WaarBenJij.nu Belevenissen 30 november- 2 december 2016 - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Ingrid Hagen-Marck - WaarBenJij.nu

Belevenissen 30 november- 2 december 2016

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 December 2016 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Na een aantal aanloop problemen in ons onderkomen moet nog opgelost worden de warm watervoorziening. Wij doen het nu met een koude douche en ben bang dat dit zo blijft. Brrrrr. Verder zijn wij de afgelopen dagen goed bezig geweest in een tropisch klimaat van 32 graden. Even wennen toch. Disdagochtend kwamen Collin en Rachid (sponsorkinderen) langs in ons verblijf. Zoals de foto laat zien een braaf stel. In de middag met de taxibusje naar Mukono een plaats op 15 minuten afstand. Vol geladen met 16 Ugandese en twee blanken met je ene been half over de ander heen in een versleten volkswagenbus. De stemming in de auto is goed niemand moppert maar menig luchtje en wat zweetdruppels geven mij een wee gevoel. Als er een passagier uit moet, gaan 13 mensen eruit en keren na de uitstap weer zwijgzaam in. In Mukono wat inkopen gedaan (Irma graag wat staafjes melkpoeder in je koffer meenemen) en dan de fruitmarkt op. Een markt waar je door de blubber en diepe geulen met veel bananen, mago’s annanassen weer zo snel mogelijk weg wil zijn. Wij hebben een gift meegekregen om geld om te zetten in veel fruit voor een traktatie aan 31 lieve kindertjes van Noah’s Ark. Zoals de foto’s laten zien rijden er antieke voertuigen rond. Hans de Bruin – nog gefeliciteerd – zou zijn hart hier kunnen ophalen aan allerlei soorten voertuigen.
Woensdag. Fruit schoon gemaakt en verdeeld over 31 bakjes. Op naar de eetzaal waar de kindertjes blij en smakelijk hun fruithapje oppeuzelen. In de middag ben ik naar de boerderij gegaan om de veestapel te bewonderen. 8 koeien, 8 varkens, veel kippen en ganzen, 2 ezels en wat tamme kalkoenen. Een duidelijke uitbreiding met ons vorige bezoek. Daarnaast nu ook een groot maisveld met een aantal apen die ook hun voordeel opeisen. Ik heb op de boerderij kunnen spreken met een aantal enthousiasten leerlingen die daar praktische ervaringen opdoen. Mooi.

Donderdag. In de ochtend het zwembad opgezet voor de eerste twee groepen van ieder twee kindertjes. Er komen de komende weken nog 13 groepjes langs om te genieten van ruim een uur creatief zwemmen in de teil. Hebben het zoals de foto laat zien erg naar de zin. Zitten echt zonder te mouwen een uuurtje met opgetrokken knietjes in het water en vinden alles leuk. Na limonade en koek weer terug naar de playground. Vannavond de eerste avond onderdelen breien en het in elkaar zetten van een tekkel. De tekkel in de uitvoering van een gewenste kleur wol inclusief snorharen en andere toebehoren. Dit onder bezielende leiding van Ingrid. Een hele happening waar de aunties en de wat oudere kinderen graag bij willen zijn. Ik niet.

Binnen Noah’s Ark wordt hard gewerkt aan nieuwe onderkomens en schoolgebouwen. Er zijn zo’n 185 kinderen welke dagelijks moet worden verzorgd. Opvoeden, voedsel, onderwijs medische verzorging om maar wat te noemen. Het dwingt respect af richting Piet en Pita op welke manier en inzet zij leiding mogen geven aan Noah’s Ark. 24 uur beschikbaar zijn. Als er ergens in Uganda een pasgeboren baby op een politiebureau kan worden opgehaald gaan de sirenes aan. Op weg en in spanning "hoe treffen wij ons kindje aan" ? Soms ingepakt in plastic liggend in het bloed. Een afgedankt mensje waar geen plaats voor is, om welke reden dan, ook is in Noah’s Ark welkom. Schrijnend maar wel de realiteit. Na de roepstem die zij mochten horen een mooi werk wat zij mogen doen al velen jaren.

Ik stuur nog een plaatje met een mooi vogeltje, vraag hoe heet deze vogel. Foto's krijgen wij niet altijd in de juiste volgorde dus even zoeken.

• 02 December 2016 - 19:31

Ingrid Van Hagen-Marck:

Van Pa en Ma aan de kinderen. Groetejes en fijne Sinterklaasavond bij Nathalie. Gelukkig zit ik in Uganda anders was ik misschien in de zak naar Spanje verbannen. Kus aan Ruben, Roos, Milan, Mischa en natuurlijk de jongste Jasmijn.

• 03 December 2016 - 00:16

Wilma Welten:

Hallo. Wat heerlijk herkenbaar allemaal. De teiltje op jullie terras. En alweer helemaal thuis en aan de gang. Leuk dat ze allemaal een keertje mogen komen, wat zullen ze genieten van al die lieve extra aandacht van jullie samen.
    Succes en heerlijk om de verhalen te lezen. Lieve groet Wilma en Gilbert.

• 03 December 2016 - 10:58

Ingeborg En Daan:

Hallo Jaap en Ingrid, weer een mooi verhaal. Wat fijn dat jullie al weer aardig gewend zijn, maar die koude douche, brrrrrr Gelukkig is de buitentemperatuur hoog. Hier is het nu regelmatig rond het vriespunt of er iets onder. Dat was vast weer wennen die modder e.d. op de markt, maar al dat lekkere fruit voor de kinderen is natuurlijk wel wat waard. Wat leuk dat die kindjes om de beurt komen voor het zwembad. Je ziet ze genieten. Veel succes Ingrid met de breilessen.
    We hebben veel bewondering en respect voor Piet en Pita, geen gemakkelijke taak, maar wel heel dankbaar werk.
    Succes jullie met jullie werkzaamheden en we genieten van jullie verhalen. Tot de volgende keer!
    Groetjes van Ingeborg en Daan

• 04 December 2016 - 13:38

Nelleke Van Es:

Ha Ingrid en Jaap,

Wat een mooie belevenissen om te lezen, zie het al helemaal voor ons het ritje in het taxibusje naar Mukono en dat allemaal zonder gemopper en stress! En de terugrit jullie volgepakt met veel fruit voor de kids, prachtig!
    Wat heerlijk dat de kinderen zo kunnen genieten van een uurtje zitten in een grote teil met water.
    Ingrid veel succes en plezier met elkaar met het breien van een teckel, ben heel benieuwd naar het resultaat!
    Veel zegen op jullie werk, vanmorgen is er ook voor jullie nog gebeden en voor al het werk wat verricht wordt binnen Noah's Ark.
    Indrukwekkend om te lezen hoe Piet en Pita zich 24 uur inzetten.
    Het is hier prachtig weer, koud maar veel zon, genieten dus en gelukkig geen koude douche, bij jullie wel anders, maar bij een temperatuur van ongeveer 30 graden nog wel te doen hoop ik.

Mooie foto's bij het verslag, ben er nog niet achter hoe de naam van die vogel heet......., maar in ieder geval is hij prachtig!

We zien uit naar jullie volgende belevenissen en foto's, het allerbeste hoor!

Lieve groetjes,

Wim en Nelleke

• 04 December 2016 - 15:31

Jos En Jeanne:

Hallo Jaap en Ingrid,

Wat fijn om op deze manier weer jullie mooie verhalen te kunnen lezen. Wat hebben jullie al weer een boel meegemaakt in deze anderhalve week.
    En wat mooi om de kinderen zo te zien genieten van dingen die we hier allemaal zo gewoon vinden. Heerlijk badderen in een teiltje en lekker vers fruit voor allemaal.
    Hier zijn we bezig met de laatste voorbereidingen voor Sinterklaas, we vieren het morgen bij J&J. Verder is het hier winters op dit moment, lekker fris winterweer met een zonnetje.

We hopen nog meer mooie verhalen van jullie te lezen,

Lieve groetjes en tot de volgende keer, Jos en Jeanne

• 04 December 2016 - 22:16

Eveline Van Hagen:

Ha pa en ma,

Brr koud zeg die douche, hopelijk blijft het niet zo.
    Wat een schattige kinderen allemaal op die foto's.
    Fijn dat de fruithapjes in de smaak vielen bij de kinderen.
    En wat een heerlijke tempraturen zeg!!!
    Hier is het koud in Nederland.

Morgen sinterklaasfeest op school, leuk voor de kids.
    Pakjesavond was ook weer gezellig, ouderwets gezellig.
    Veel plezier nog.

Groetjes van ons allemaal.