Outranche - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Ingrid Hagen-Marck - WaarBenJij.nu Outranche - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Ingrid Hagen-Marck - WaarBenJij.nu

Outranche

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

12 December 2016 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Vrijdag 9 december ’16
Dit keer kwamen er minder mensen de reden was dat er een feest was op een school. Vandaar dat

Op outraunche met de Rob Fountion onderleiding van Tamar Goosen. Om 2.00 PM vertrokken wij met een team vanuit NA . Het team bestaat uit 2 dokters Tamar zelf en barbera ook en nog 2 ander verpleegkundige. Wij rijden naar een dorpje Kibooba wat ongeveer 7 km bij NA vandaan ligt. Het dorp telt 720 mensen waarvan wel zeker 500 kinderen zijn, elk gezin heeft ongeveer 10 kinderen. Van de door gaande weg slaan wij een zanderig pad op waar wij na wat hobbelen de plek bereiken waar de medische handelingen verricht worden.
Het verzamelpunt waar alle dorpsbewoners komen is onder een 100 jarige mango boom. Wij worden opgewacht door het dorpshoofd (een vrouw) gekleed in kleur rijke kleding en met blauwe regen laarzen aan. De mensen van het dorp worden geinformeerd door het dorphoofd. Zij heeft een stuk karton tegen de oude boom getimmerd met daar op de informatie en de datum dat wij komen.
Al snel komen de eerste mensen aan, iedereen krijgt een ontwormingstablet en kinderen onder de 5 jaar vitamine A druppels. Bij de kinderen word ook gecontroleerd op ondervoeding, dit doen ze doormiddel van het opmeten van de bovenarm. Er heerst in Uganda heel veel ondervoeding, door dat de kinderen weinig afwisseling in hun voeding krijgen. Ook word er op Hiv. getest in Uganda heeft 15 procent van de bevolking aids, condooms worden gratis verstrekt. Totaal zijn er op deze middag 120 mensen geweest, 20 testen afgenomen op Hiv. 1 was positief. Als je Hiv. positief bent krijgt je een recept mee waar je de medicatie kan halen in een kliniek. Een deel van de medicijnen en tabletten worden betaald door de regering van Uganda. Het andere deel en de medici zorg word betaald door The Rob Fondition.
Alles word opgeschreven in boek als informatie voor de volgende keer, ongeveer over 3 maanden komen ze weer naar het dorp. Tamar belt van te voren naar het dorpshoofd om een afspraak te maken, dus het is van belang dat het dorpshoofd mee werkt.
Een moeder met een kind kreeg van het dorpshoofd op haar kop omdat haar kind niet onder een klamboe slaapt (zie foto). Momenteel zijn er heel veel muskieten heel veel meer dan andere jaren. Dus de kans dat je malara krijgt is zeer groot.
de meeste mensen er zo netjes uitzagen. Als er mensen langs kwamen die naar het feest gingen van de school, riep het dorpshoofd met een schetter stem dat ze eerst naar de dokter moeten komen. De meeste mensen luisterde braaf naar haar.
Normaal zitten alle bankjes vol met volwassene en kinderen en dan word er ook voorlichting gegeven. Over voeding, malaria, hygiéne, over het voorkomen van aids enz. maar dat had nu niet zoveel zin omdat er elke keer een paar mensen kwamen.
Ook wat hier heel normaal is in het dorp dat er dronken mannen rond lopen en die kwamen ook even langs 4 stuks .Er kwamen ook nog 2 mannen op een bodaboda naar de post voor controlle met 3 kinderen tussen in. Is hier helemaal geen uitzondering hoor.
Nadat er geen mensen meer kwamen hebben wij rond 5.30 PM afscheid genomen van het dorpshoofd en kwamen wij weer rond 6.00 PM op NA.

Om 6.15 PM kreeg ik boys 3 te eten uit de family unit Abraham, Stephen, Luke en Boaz wij aten pancakes die had ik al van tevoren gebakken. Daarna nog wat foto’s laten zien op laptop ze hebben heel erg genoten.
Om 8.15 PM naar Gils 2 van aunti Bernadette om te breien. Helaas was allen de auntie er en Barbara er de rest was papa Piet aan het helpen bij de gate. Auntie Bernadette is een scarf aan het breien en Barbera een teckel. Barbera is heel ver gekomen met haar hond en het was heerlijk relax zo met 2 mensen te breien.

Saterday 10 december ’16

S’Morgens eten voorbereid voor de andere helft van boys 3 nu kwamen Mike, Samuel, Obed, Jonah eten. Daarna stonden er een aantal loomers voor de deur die allemaal een bango willen maken. Er kwamen 7 kids Mikhaela, Tabitha, Jane, Zoe, Thiza, Fatima en Jefro.
Daarna shoppen in Mukono heen kreeg ik een lift van Auntie Gladys werkt op het kantoor van NA.Terug met de taxibus voor 1000 shilling, maar ik had zo’n zware tas en ik moest nog heel het zanderig pad aflopen. Gelukkig kreeg ik een lift van Laura (vrijwilliger)en zo verder met de bodaboda boodschappentas voorop bij de bestuurder en wij samen achterop.
Om 6.00 PM kwamen de boys ze aten zoveel ik had eigelijk meer moeten koken. Ze hadden nog honger dus mochten ze allemaal een ei bakken voor op een witte boterham nog wat yoghurt toe. Ze hebben heerlijk gesmuld, nog wat foto’s gekeken op de laptop was gezellig met de boys.
8.00 PM naar de livingroom van het home om te breien met de aunties. De aunties vinden het helemaal geweldig om een scharf en een purse te breien. Inmiddels zijn er al een paar scharfs af.De aunties vinden het erg leuk om op de foto te gaan en met hun scarf te showen.

• 12 December 2016 - 15:06

Ingeborg En Daan:

Hallo Ingrid en Jaap
    Jullie maken ook wel van alles mee! Heel bijzonder. En zo leuk om die stralende koppies te zien, die genieten echt van de aandacht en van het eten dat je maakt.
    Dat de aunties zo enthousiast zijn over het breien, zo grappig! Leuke foto's weer!
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tot de volgende keer!
    Geniet van de dagen, de tijd vliegt voorbij!
    Groetjes, Ingeborg en Daan

• 13 December 2016 - 14:19

Hannie En Jan:

Dag Ingrid en Jaap
    Heel fijn en interessant zijn jullie reisverslagen. Wat een andere wereld waar jullie momenteel vertoeven.
    Aangrijpend zijn de verhalen over kinderen die zo maar aan hun lot worden overgelaten en wat mooi is het dan, dat Noahs Ark bestaat.
    Ook de meegezonden foto's spreken zondermeer tot onze verbeelding. Je leest van de gezichten van de kinderen, dat ze met heel weinig al heel blij zijn.
    Wat jullie doen is heel duidelijk zegenrijk werk en wensen jullie daar het allerbeste bij.
    Hartelijke groeten tot een volgende keer.
    Hannie en Jan.

• 27 December 2016 - 21:24

Willem En Yvonne:

Voor het eerst gelezen dat jullie ook met dokters naar een naburig dorp zijn geweest. Geen idee dat in zo'n klein dorpje zoveel kinderen wonen. Je kunt je niet voorstellen dat elk gezin gemiddeld 10 kinderen heeft terwijl er zoveel armoede is en ze de touwtjes amper aan elkaar kunnen knopen. Goed dat jullie veel medische voorlichting geven, hopelijk kunnen ze er ook echt iets mee.

Ook knap dat jullie de kinderen bij naam noemen, ik vind ze allemaal erg op elkaar lijken, zou er grote moeite mee hebben. Maar het is fijn dat ze zo blij als kind kunnen spelen en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Wetende dat ze vaak onder slechte omstandigheden bij NA zijn binnen gekomen.

Allemaal heel erg in tegenstelling tot onze maatschappij waar iedereen zich in de winkels perst om maar zo veel mogelijk boodschappen in zijn karretje mee te nemen en van gekkigheid niet meer weten waaruit ze moeten kiezen!

Groetjes van Willem en Yvonne